Wanneer en hoe te vlaggen

Wijk - Wanneer en hoe te vlaggenWanneer kan ik de Nederlandse vlag uithangen?Nederland kent geen wettelijke regels voor het gebruik van de vlag. U mag als burger, bedrijf of organisatie op alle dagen van het jaar de vlag uithangen. Er zijn wel regels voor het vlaggen vanaf Rijksgebouwen. Die staan in de vlaginstructie. Burgers, bedrijven en organisaties kunnen de instructie volgen als richtlijn. Dit is niet verplicht.

Regels voor het uithangen van de vlag.

U mag altijd de vlag uithangen. Bijvoorbeeld bij een feestelijke gebeurtenis als een huwelijk of het slagen voor een examen. Ook halfstok vlaggen bij een overlijden mag.

Er is geen wet die vlaggen verbiedt of bepaalt hoe u moet vlaggen. U bent dus nooit strafbaar als u de vlag uithangt.

• 31 januari: verjaardag prinses Beatrix (met wimpel)
  • 27 april: Koningsdag, verjaardag koning Willem-Alexander (met wimpel)
  • 4 mei: Dodenherdenking, vlag halfstok, van 18.00 uur tot zonsondergang
  • 5 mei: Bevrijdingsdag
  • 17 mei: verjaardag koningin Máxima (met wimpel)
  • laatste zaterdag in juni: Veteranendag
  • 15 augustus: formeel einde Tweede Wereldoorlog
  • derde dinsdag van september: Prinsjesdag (alleen in Den Haag)
  • 7 december: verjaardag prinses Catharina-Amalia (met wimpel)
  • 15 december: Koninkrijksdag

Als één van de bovengenoemde data op een zondag of algemeen erkende christelijke feestdag valt, dient de vlag een dag later te worden uitgestoken. Koningsdag wordt in dat geval een dag eerder gevierd, waardoor de vlag dus ook een dag eerder wordt uitgestoken.
Op 4 en 5 mei wordt altijd op de dag zelf gevlagd.
Op Koningsdag en op de hierboven vermelde verjaardagen van leden van het Koninklijk Huis wordt de vlag met een oranje wimpel gevoerd.
Bij alle andere gelegenheden wordt de Nederlandse vlag zonder wimpel gevoerd.
De Nationale Dodenherdenking beperkt zich tot de vooravond van 4 mei. Om die reden is het halfstok vlaggen officieel dan ook beperkt tot de tijdsperiode van 18.00 uur tot zonsondergang. De vlag wordt om 18:00 uur eerst in top gehesen en direct daarna halfstok gehangen. Bij zonsondergang wordt eerst de vlag in top gehesen en direct daarna gestreken.
Na het houden van twee minuten stilte wordt de vlag dus niet in top gehesen, maar blijft tot zonsondergang halfstok hangen.
Het hijsen van vlaggen geschiedt bij zonsopgang (behalve op 4 mei; zie boven) en het neerhalen van vlaggen bij zonsondergang. In de krant kunt u zien wanneer de zon opkomt en ondergaat.
De Nederlandse vlag mag alleen ’s nachts buiten blijven hangen, indien hij van beide kanten goed verlicht wordt.
Voor o.a. de overige leden van de Koninklijke familie mag er gevlagd worden maar dan wel zonder oranje wimpel:

• 26 juni Prinses Alexia
  • 10 pril Prinses Ariane
  • 19 januari Prinses Margriet
  • 4 februari Prinses Marilène
  • 22 maart Prins Pieter-Christiaan
  • 10 april Prins Floris
  • 17 april Prins Maurits
  • 18 april Prinses Annette
  • 30 april Mr. Pieter van Vollenhove
  • 25 mei Prinses Laurentien
  • 5 augustus Prinses Irene
  • 11 augustus Prinses Mabel Wisse Smit
  • 11 oktober Prins Constantijn
  • 18 oktober Prinses Aimée
  • 27 oktober Prinses Anita
  • 25 december Prins Bernhard jr.