10 jaar Boodschappendienst Rode Kruis

Uit Wijknieuws 55: Vrijwilligers aan het werk

foto1IneHet Rode Kruis helpt mensen in nood. Dat kan hulp zijn bij grote wereldschokkendegebeurtenissen, maar het kan ook hulp zijn in de buurt. Het Rode Kruis kan al dat werk alleen maar doen dankzij de inzet van vele vrijwilligers. Een van die vrijwilligers is onze wijkgenoot Ine Lips. Zij coördineert de boodschappendienst van het Rode Kruis.

Ine Lips: “Sinds september 2005 heeft het Rode Kruis een boodschappendienst voor mensen die zelfstandig wonen, maar niet alleen hun boodschappen kunnen doen. Vooral voor mensen die moeilijk lopen, van een rolstoel afhankelijk zijn of ver van winkels af wonen is dit een goede oplossing. Het is mogelijk een rolstoel van het Rode Kruis te gebruiken tijdens het boodschappen doen.”

Het Rode Kruis verzorgt met busjes het vervoer naar de supermarkt en weer terug. In de supermarkt worden de mensen begeleid door vrijwilligers en met elkaar wordt na afloop van het boodschappen doen nog een kopje koffie gedronken.
Eén keer per maand kan men gebruik maken van deze dienst.

foto4IneIne vertelt over een meneer die al een aantal jaren gebruik maakt van de boodschappendienst. Hij vindt het fantastisch: hij hoeft nu niet meer met de bus naar het winkelcentrum en vooral het gesjouw met de zware boodschappen is verleden tijd. Hij wordt nu op een afgesproken tijd opgehaald. In de supermarkt weten de vrijwilligers precies waar alles staat en ook geven zij advies. Zo wordt hij nog eens op een idee gebracht. Ook naar de gezelligheid bij het koffiedrinken om de grote tafel bij de supermarkt kijkt hij uit. Tenslotte brengen de chauffeurs de boodschappen bij hem boven in de flat. Beter kan het niet

Graag zou Ine meer mensen van deze dienst gebruik laten maken. De kosten zijn € 3,- voor het vervoer met de bus van het Rode Kruis en € 1,- voor de koffie. Belangstellenden kunnen zich opgeven via het e-mailadres: boodschappen@rodekruis-apeldoorn.nl of op kantoortijden via telefoonnummer 055- 3553340.Tijdens schoolvakanties kan het zijn dat het kantoor niet altijd bezet is.